פגישות אישיות ובניית תהליך שיקומי ​

השלב הראשון הוא שלב ההיכרות ביננו. התהליך שאליו אנחנו נכנסים הוא תהליך שיקומי ולא טיפולי. זה אומר שאני כן ארצה לדעת את ההסטוריה האישית שלך כפי שאתה חווית אותה, יחסייך עם ההורים, המשפחה והחברים. נקודות ציון חשובות בחייך, נקודות אושר ונקודות משבר. נדבר על המחלה, מתי ואיך היא קרתה ואיך הייתה לך החוויה כשהיא התחילה ואיך אתה מתמודד איתה היום. על כל אלו אנחנו כן נדבר על מנת שאכיר אותך לעומק כי זה חשוב בפני עצמו וגם יעזור לנו בהמשך כשנתחיל בדרך המשותפת לעבר שיקום והחלמה.

אבל אנחנו לא נעשה טיפול במובן של לנסות להבין לעומק למה הדברים קרו כמו שהם קרו, ניסיון להבנת המניעים הפנימיים וריפוי פצעי עבר.

הטיפול השיקומי שונה מהטיפול הפסיכולוגי בכך שהוא יותר מכוון להווה ולעתיד ופחות לעבר ויותר מוכוון מטרה ותוכנית פעולה ופחות עוסק בהתבוננות פנימה וריפוי פצעים נפשיים.

זה לא אומר כמובן שאין התייחסות להיבטים הרגשיים והנפשיים שיש, יש הרבה התייחסות אבל יותר מתוך הסתכלות על העכשיו ואיך זה משפיע עלייך בהחלטות שלך, ברצונות ובחלומות שלך.

לאחר שלב ההיכרות נתחבר לחלומות שלך, למטרות שלך, למה היית רוצה לעשות עם חייך, לאן היית רוצה להוביל אותם ואיפה היית רוצה לראות את עצמך עוד חודש, עוד שנה, עוד חמש שנים.

לפעמים כשפורצת מחלה נפשית יש נטייה לנטוש את החלומות שהיו פעם, יש פחד מהלא ידוע, ממה קרה לי ומה אני מסוגל ולא מסוגל עכשיו ואיך החברה תקבל אותי כשאנסה לפרוץ החוצה.

כל הפחדים הם לגיטימיים ויש להם מקום ואנחנו נדבר עליהם ונתייחס אליהם. חשוב לתת להם מקום ולחשוב ביחד איך לפעול ביחד עם הפחדים ולא לנסות להתעלם מהם כי הם יחזרו מהדלת האחורית. נחשוב ביחד על מה יעזור לך להתמודד עם הפחדים ולעשות פעולות ביחד עם הפחדים ולא לתת להם לנטרל אותך מפעולה.

כמו כן , והכי חשוב נתחבר לכוחות שלך, ליכולות שלך, למקורות התמיכה שלך ולדברים שעושים לך טוב. נתייחס לנפש, לרגש, לגוף, לחברה שלך,  למשפחה ולקהילה שלך. נחשוב ביחד מאיפה אתה יכול לשאוב כוחות, מה נותן לך השראה, מה ממריץ אותך לפעולה. איזה פעולות אתה צריך לעשות על מנת לשמור על סדר יום שיתמוך במטרות שלך, איזה אנשים אתה צריך לצרף לחייך על מנת שיעזרו ויתמכו בך בתהליך, מה אתה מבקש מהם ואיך אתה מבקש מהם, איזה שיתופי פעולה אתה יכול לעשות.

לאחר שלב ההכרות, החיבור לחלומות והמטרות, זיהוי הפחדים והכוחות נתכנן ביחד תוכנית פעולה להשגת הדברים שאתה רוצה להשיג ורוצה שיקרו בחייך. יש דברים שהם יותר פרקטיים, שאפשר לתכנן אותם מראש ולפעול לעבר ביצועם וישנם דברים שהם יותר מופשטים  וצריך לגשת אליהם מכל מיני כיוונים על מנת להשיג אותם, כמו למשל, “אני רוצה לעבוד” או “אני רוצה ללמוד” שהם דברים פרקטיים שאפשר לעשות תוכנית יותר מדוייקת להשגתם. למול דברים כמו ” אני רוצה זוגיות” או ” אני רוצה להיות בשליטה על המחלה”, שלדברים כאלו צריך לגשת מכל מיני כיוונים על מנת להשיגם.

על מנת שתוכנית תהיה תוכנית טובה ותצליח צריך לפרק אותה למטרות קטנות, יעדים, ולתת זמנים לביצוע כל יעד ומשימה. ואנחנו נעשה את זה, אך עם זאת, אנחנו נעבוד ביחד ובסבלנות. אני אהיה מאד קשובה לכל מה שעולה וזה בסדר אם לפעמים נתקדם, נעצור, נצעד שני צעדים אחורה ושוב נתקדם. הדרך עצמה חשובה לא פחות ואפילו יותר מהשגת המטרה. אפשר להגיד אפילו שהדרך היא המטרה, כי הדרך תמיד נמשכת גם כשמשיגים מטרה כלשהי וחשוב לי שהדרך תהיה טובה ותקבל בה כלים שיישארו איתך להמשך הדרך שלך.

אז לסיכום, השלב הראשון הוא שלב ההיכרות, החיבור לחלומות ולמטרות. זיהוי הפחדים והכוחות והיכולות. כתיבת תוכנית פעולה והליכה בה ביחד יד ביד בסבלנות ובהקשבה.

השלב השני הוא השלב שבו אני מגייסת את כל המשאבים שהמדינה יכולה לעזור לך לממש את מטרותייך, ולשמחתי אני יכולה להגיד שהמדינה מספקת הרבה מאד משאבים שצריך  לדעת איך להשתמש בהם ועל זה אני ארחיב בדף הבא : “מיצוי זכויות – ליווי בנבכי הבירוקרטיה” 

גלילה למעלה